ترور ولیعهد اتریش بهانه جنگ جهانی اول-:::گاوریلو پرنسیپ و پنج نفر همدستش پس از اطلاع از سفر ولیعهد اتریش به سارایوو موقعیت را برای ضربه زدن به امپراتور سالخورده اتریش فرانتز ژوزف اول که 84 سال داشت ، مناسب دیدند.

در بامداد روز 28 ژوئن ابتدا یک بمب به سوی خودروی حامل آرشیدوک فرانتز فردیناند و همسرش در یکی از خیابان های شهر سارایوو پرتاب شد و یک افسر همراه آنها بر اثر انفجار مجروح گردید.

اندکی پس از این حادثه آرشیدوک و همسرش برای جویا شدن از وضع سلامتی این افسر بسوی بیمارستان حرکت کردند ، اما راننده در انتخاب مسیر اشتباه کرد و وارد یک کوچه شد و سر یک پیچ از سرعت خود کاست.

گاوریلو پرنسیپ که در آن نزدیکی حضور داشت با سلاح کمری از فاصله ای بسیار نزدیک دو گلوله به سوی خودرو شلیک کرد.

دوشس سوفیا دوهوئنبرگ ، همسر فردیناند درجا کشته شد و خود او نیز به فاصله 10 دقیقه بر اثر جراحات درگذشت. گاوریلو و دیگر همدستانش دستگیر شدند.در روز دوم ژوئیه سال 1914 میلادی سه نفر از آنها اعتراف کردند سلاح ها را توسط گاردهای مرزی صربستان دریافت کرده اند.

دربار وین از صربستان خواست مسببین این سوءقصد مجازات شده و مقامات امپراتوری اتریش - مجارستان برای تحقیق عازم صربستان شدند. اما صربستان که از حمایت امپراتوری روسیه برخوردار بود ، درخواست دربار وین را رد کرد.

به این ترتیب ، در روز 28 ژوئن سال 1914 میلادی آرشیدوک فرانتز فردیناند ولیعهد امپراتوری اتریش - مجارستان و همسرش دوشس سوفیا دوهوئنبرگ در شهر سارایوو توسط یک تروریست صرب به قتل می رسند.‌صربستان درخواست منطقی دربار وین برای تحقیقات مستقل در مورد این حادثه را به پشت گرمی روسیه نمی پذیرد.

در واقع نیکلای دوم تزار روسیه که با ناآرامی ها و آشوب های داخ

پسند