مواد مخدر ناس یا نسوار مخدّری رایج و ارزان در خیابان‌‌های شهر!
ناس یا نسوار‌‌، ماده گیاهی سبزرنگ و اعتیادآوری است که با برگ تنباکو ساخته می‌شود و طعم و بوی بسیار تندی دارد. در بعضی از مناطق به رنگ قهوه‌‌ای هم یافت می‌‌شود که در اصطلاح به آن « تمباک » می‌‌گویند. برگ‌ها را نرم می‌کوبند، با کمی آهک مخلوط کرده و به فروش می‌‌رسانند. مصرفش ساده است : کافیست جلوی دهان، میان لب و دندان و یا زیر زبان بگذاری. برخی هم ناس را با دستمال کاغذی در دهان می‌گذارند.
ناس را گوشه‌‌ی لب و کنار لثه می‌‌گذارند تا پس از ترکیب شدن با بزاق دهان، محتویات آن وارد بدن شده و اثر کند؛ آن‌‌وقت آن را از دهان بیرون می‌‌اندازند. مصرف طولانی مدت ناس، لثه را زخم کرده و دهان را به خونریزی مبتلا می‌‌کند. ناس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌‌شود و به همین دلیل فرد مجبور است به صورت مکرر آب دهان خود را به بیرون بریزد. این کار چهره‌‌ی شهر را با لکه‌‌های پرتعداد قرمز رنگ بر روی زمین ( بزاق به همراه خون ) زشت می‌‌کند و باعث شیوع و سرایت بیماری‌‌های عفونی و انتقال ویروس‌‌های خونی می‌‌شود.

ناس، مخدّری خطرناک و تهدیدی جدّی برای سلامت جامعه است که می‌‌تواند دروازه ورود جوانان به مصرف مواد مخدر دیگر باشد. فرد پس از یک دوره طولانی مصرف ناس به این نتیجه می‌‌رسد که دیگر ناس جواب‌‌گوی نیازهایش نیست؛ بنابراین برای بالابردن تأثیر مواد و افزایش اثر توهم‌‌زایی آن، به هروئین و شیشه و سایر مخدّرها روی می‌‌آورد.

پسند