....ادامه
بله، زندگي معجزه تابنده صنعت پروردگار بي نياز و اثر خارق العادة حكمت اوست و فقط او مي تواند با دادن انواع رزق و روزي مراقب آن باشد و تداوم بخشد.

آيا خواستار دليل هستي؟!
بر ضعيفترين و كودنترين حيوان بهترين و بيشترين رزق داده مي شود (مانند ماهي ها و كرم هاي ميوه) و عاجزترين و نازكترين مخلوق بهترين و پاكترين رزق را مي خورند (همچون اطفال و حيوانات نوزاد). و براي اينكه بفهمي وسيله كسب رزق حلال اقتدار و اختيار نبوده, بلكه عجز و ضعف است, كافي است بين ماهيها و روباه ها و بين حيوانات نوزاد و درندگان و بين درختان و حيوانات مقايسه كني.
كسيكه در پي غم و اندوه زندگي نمازش را ترك مي كند به سربازي شباهت دارد كه آموزش و سنگرش را ترك كرده حيران و سرگردان در بازارها دست گدائي دراز مي كند. اما كسيكه پس از اداي نمازش در سالن غذا خوري رحمت رزاق كريم، شخصاً به جستجوي روزي مي پردازد, تا باري بر دوش ديگران نباشد, كارش زيباست مردانگي است, اين نيز نوعي عبادت محسوب مي شود.
از سوي ديگر فطرت و ابزار معنوي انسان نشان مي دهد كه او براي عبادت آفريده شده است, زيرا از نظر سعي و تلاش و توانمندي و اقتداري كه بر حيات مادي او لازم است به كوچكترين گنجشك نمي رسد كه نسبت به او زندگي خوبتري دارد, اما از جنبه خدا شناسي، نيايش و عبادت و از لحاظ حيات معنوي و اخرويش برترين و برگزيده ترين مخلوق به شمار مي آيد.
پس اي نفسم!
اگر زندگي دنيا را هدف نهايي قرار داده و تمام توانت را به راه دنيا گماشتي، آنگاه در حكم كوچكترين گنجشك خواهي بود.
ادامه در پست بعدی (بالا).....

پسند