گفتار پنجم

" إن الله مع الذين اتقوا و الذين هم محسنون "
هر آيينه خدا با پرهيزگاران و نيكو كاران است.

وظيفه حقيقي انسان بندگي خدا و دوري از گناهان كبيره است
اگر مي خواهي بداني كه اقامه نماز و ترك گناهان كبيره وظيفه حقيقي شايسته انسان و عمل فطري مناسب با خلقت اوست بر اين حكايت تمثيلي كوتاه تامل كن و آن را بشنو:
در ميدان جنگ و در يكي از پادگانها دو سرباز بود: يكي با تجربه و وظيفه شناس و ديگري بي پروا و نفس پرور. سرباز وظيفه شناس به آموزش و تمرين و مسايل جهاد بسيار اهميت ميداد و هرگز به لوازم خورد و نوشش نمي انديشيد, زيرا ميدانست كه از خوراك و پوشاك گرفته تا مراقبت پزشكي و حتي گذاشتن لقمه در دهانش در وقت بيماري وظيفه دولت است و وظيفه اصلي او فقط آموزش و جنگ است, ميدانست كه وظيفه شناسي اش مانع انجام اموري از قبيل پخت و پز و شستشوي ظروف نمي شود, حتي اگر در اين اثنا از او سوال شود: چه كار ميكني؟ خواهد گفت: به دولت خدمت مي كنم. نمي گويد كه بخاطر مخارج زندگي ام سعي و تلاش مي كنم.
اما آن سرباز شكم پرور ديگر, نه به آموزش و تمرينات نظامي اعتنايي داشت و نه توجهي به جنگ، مي گفت: اين كارها مربوط به دولت است، به من چه؟ سرش در لاك خودش بود تمام توانش را به بهبود وضعش متمركز نموده بود حتي پادگان را ترك مي گفت تا در بازار خريد و فروش كند.
روزي دوست زحمتكشش به او گفت:
برادرم! وظيفة اصلي تو آموزش و آماده گي براي جنگ است و به اين منظور اينجا آورده شده اي, پس بر پادشاه اعتماد كن و از بابت غذا به او اطمينان داشته باش, هرگز ترا گرسنه نخواهد ماند, سير كردنت مسؤليت و وظيفه اوست.
ادامه در پست بعدی(بالا)....

پسند